מה הם יהלומים שחורים ומה מייחד אותם?

ziv-or-jewelry   ||   1 בדצמבר 2021

יהלום

המינרל הקשה והמבריק ביותר הוא היהלום בדרגת קושי של עשר – דרגת הקושי הגבוהה ביותר של חומרים בטבע. לפיכך שימושיו רבים הן בעולם התעשייה והן בעולם התכשיטים. מינרל היהלום הוא מינרל קשה המורכב במאה אחוזים מפחמן. המינרל מופיע בתצורה גבישית וגביש ושייך למערכה הקובייתית. בטבע המינרל מופיע כתמנון או כקובייה. יהלום נקי ומושלם הוא חסר צבע, אולם זיהומי חנקן וזיהומים נוספים יוצרים צבעוניות שונה בהתאמה לפגמים במבנה הגבישי וניתן למצוא יהלומים בצבעוניות משתנה החל מלבן, חום, צהוב, אדום ועוד.

מידע גמולוגי

הרכב כימי פחמן, C. מערך קריסטלוגרפי איזומטרי. צורת הגביש צורות איזומטריות קוביות ואוקטהדרונים. קיימים גבישים תאומים. צבעים משתנים – צהוב, חום, אפור חיוור, לבן, כחול, שחור, אדמדם, ירקרק וגוון חסר צבע. ברק שמנוני. שקיפות שקוף עד שקוף למחצה בגבישים טבעיים. למינרל היהלום פצילות מושלמת בארבעה כיוונים, תוך כדי יצירת אוקטהדרון. שבירה דמוי קונכייה. קשיות 10 בסולם מוס. משקל סגולי 3.516 – 3.525 ג’/סמ”ק. שרטוט לבן. מינרלים נלווים מינרלים הנוצרים בסלע הקימברליט שהוא אולטרה מפי (ברזל ומגנזיום) בעיקר אוליבין.

לחצו כאן למעבר אל קטלוג טבעות יהלום

מקורו של היהלום השחור – Carbonado

מקורו של היהלום בבטן האדמה והוא תוצר טבעי של תהליכים כימיים. יהלום שחור הוא סוג של יהלום המכיל כמות גבוהה של האיזוטופ פחמן במרכיביו. צבעו הטבעי של הפחמן הוא שחור כהה ולכן צבעו של היהלום בגוון שחור. היהלום השחור נחשב למחורר יותר מעמיתו היהלום הלבן. ביהלום השחור משתמשים היום בענף התכשיטים בעיקר כאבן חן מרכזית המובילה את עיצוב הטבעות בשילוב עם יהלומים ואבני חן נוספות. כמו כן נעשה שימוש עיצובי מרהיב ביהלומים שחורים בתכשיטים יוקרתיים נוספים כגון: תליוני יהלום, צמידי טניס, עגילי יהלום ועוד.

מוצאם של יהלומים שחורים

קיימת מחלוקת ערה בין מדענים לגבי מקורם של יהלומים שחורים. שתי הסברות הרווחות הינן: האחת שהיהלום השחור נוצר כתוצאה מהמרה ישירה של פחמן בתנאי לחץ גבוהים בחלקו הפנימי של כדור הארץ והסברה השנייה גורסת שמקורם של יהלומים שחורים נובע דווקא מפגיעה של מטאוריטים בכדור הארץ.

עיצובים עם יהלום שחור

בעולם התכשיטנות המסורתי היה מקובל בעבר לא לשבץ בתכשיט אחד אבני חן, הנחשבים לאבן חצי יקרה, יחד עם יהלום. בעולם התכשיטנות והעיצוב המודרני עיצוב ייחודי ושילובים יוצאי דופן מייצרים תכשיטים חד פעמיים, יוקרתיים ובעלי עיצוב אישי ומקורי. כיום ניתן לרכוש תכשיטים מרהיבים ובהם שילובים של יהלומים, אבני חן, יהלומים בצבעוניות משתנה של לבן, שחור או חום ושילובים נועזים יותר עם אבני חן יקרות נוספות. מביני דבר מודעים לנדירותו של יהלום שחור ומעריכים מאוד את שוויו ואיכותו של התכשיט בו משובץ יהלום שחור. ליהלום שחור, בהיותו בעל גוון נקי ונייטרלי, יכולת השתלבות מושלמת בתכשיטים ובטבעות זהב בגוונים שונים.

אבני חן

בתכשיטים כיום משלבים מגוון של אבני חן לעיצוב יצירתי, נועז, קלאסי ואלגנטי, ביניהן: אגט, אוברוביט, אודם, אוונטורין, אוליגוקלז, אוניקס, אופאל, אחלמה, אלמנדין, אם הפנינה, אמאזוניט, אנדרדיט, אקווה אורה, אקוומרין, בניטואיט, בריל, ברקת, גארנט, גרוסולר, הידרוגרוסולר, הליוטרופ, וזוביאניט, טופז, טורמלין, טורקיז, טיטניט, טנזניט, יהלום, ירקן, כריזובריל, כריזופראס, לפיס לזולי, סודליט, סיטרין, סמיתסוניט, ספודומן, ספינל, ספיר, ספלריט, ספסרטין, עין הנמר, ענבר, פירופ, פנאקיט, פנינה, פקטוליט, פרידוט, צרוסיט, קורדיאריט, קלינוהומיט, קרנליאן, רודוכרוזיט, רובין, רודוניט, רוז קוורץ.

משקל ומדידה

משקלם של יהלומים נמדד ביחידות של קרט שהוא 1/5 הגרם. התפוקה העולמית של היהלומים הגיעה בראשית שנות התשעים לכמאה מיליון קרט בשנה. משקלו של היהלום הגדול בעולם, ה”קולינן”, אשר שייך למשפחת המלוכה הבריטית, היה 3,106 קרט שהם 621 גרם.

צורות הליטוש

מחירי היהלומים הגולמיים נקבעים לפי גודלם, צבעם וניקיונם. מחירם של יהלומים מלוטשים נקבע גם לפי איכות הליטוש. כיום נפוצות מספר תצורות ליטוש עיקריות:

  • בריליאנט – ליטוש היהלום בצורת עיגול בעל 57 פאות. הליטוש הפופולרי והיקר ביותר. הנוסחה נקבעה על ידי מתמטיקאי בשנת 1919 ובה חישוב הזוויות והפרופורציות האידיאליות לליטוש המעצימות את יופיו של היהלום
  • פרינסס – ליטוש היהלום בצורת ריבוע, זול ב-20%-10% יחסית לבריליאנט בשל כמות הפחת הקטנה יותר בתהליך העיבוד והליטוש
  • ארט שייפ – ליטוש היהלום בצורת לב.
  • טריליון – ליטוש היהלום בצורת משולש בעל שלוש צלעות.
  • פייר – ליטוש היהלום בצורת אגס.
  • אובל – ליטוש היהלום בצורה אובלית.
  • מרקיזה – ליטוש היהלום בצורה אובאלית עם פינות מחודדות בקצוות.
  • רדיאנט – ליטוש היהלום בצורת יהלום מתומן (שמונה צלעות). חידוש המאפשר ברק שהיה בעבר אופייני רק ליהלומים העגולים.
למידע נוסף התקשרו 073-7597200 או השאירו פרטים ונחזור אליך בהקדם

    וואטסאפ צלצלו עכשיו לפרטים נוספים

    לשאלות על המוצר ופרטים נוספים

    או
    השאר/י פרטים וניצור עמך קשר

    רוצה לראות בעצמך את המבחר?

    יש לך עוד שאלות?

    כמה פרטים קטנים ואנחנו כבר חוזרים